פרטים עלי

התמונה שלי
מחנך ומורה לאזרחות ולהיסטוריה מטעם תוכנית "חותם", מלמד בתיכון אורט רמת יוסף, בת ים.

יום חמישי, 9 באוגוסט 2012

מורים מארחים מורים (ולא רק) – רשת שיתוף ידע באמצעות סקייפ

תהליכי התקשוב בבתי הספר בישראל צוברים תאוצה בשנים האחרונות, ויש עוד כל מיני תוכניות מרחיקות לכת לשנים הקרובות בכל מיני מקומות.
אנחנו מדברים כל הזמן על הצורך של התלמידים להכיר את השונה, לדבר ולשמוע השקפות אחרות מאשר ההשקפות שלהם ועל התאמת סביבת הלימוד למאה ה-21, אולם לעתים הדבר נשאר בגדר סרטונים המציגים דעה מסוימת ללא יכולת של התלמיד להשפיע על מהלך הסרטון / הכתבה ולקיים עמה דיאלוג. לפעמים אנו מצליחים לתאם איזו הרצאת אורח שמגיע לכיתה ומוותר על יום עבודה למען דור העתיד, אולם כאלו אינן עניין שבשגרה וכמות הגורמים שיכולים לטרפד הרצאת חוץ היא גדולה.
דרך טובה להתיר את הסבך הזה היא שימוש בתוכנת Skype, שהיישומים החינוכיים שנעשים בה במסגרות שונות הם רבים ומגוונים. השימוש בתוכנה הוא פשוט, ובהינתן סביבה פשוטה המכילה מקרן, יכול מורה שבאמתחתו לפ-טופ לשדרג את השיעור. בתי ספר שונים בארץ כבר משתמשים בתוכנה, וחיפוש קצר בגוגל יציג לכם מחקרים ומגוון דרכים יצירתיות להכנסת התוכנה לכיתה.
הרעיון שאני מציע מתמקד בשיתוף ידע בין מורים לבין תלמידים. אני מציע ליצור רשת של שיתוף ידע בין כתות שונות לבין מוקדי ידע שונים (אנשי חינוך ומוקדי ידע מהתחום האזרחי). המתודה היא הרצאות אורח קצרות (בנות 5 עד 10 דקות) והאמצעי הוא Skype. בשיעורים הללו יתקיים שיעור קצר מהרגיל, ובסופו (תחילתו, או אמצעו – תלוי במורה המארח) ייעצר השיעור ותחל הרצאת האורח.
לשם תיאום ההרצאות משתפים המורים המלמדים בכתות שונות ובבתי שונים (בארץ / בעולם) את מערכות השעות שלהם, תוך סימון השיעורים שבהם הם מוכנים לשלב הרצאות חוץ קצרות. Google Docs היא פלטפורמה נהדרת לשיתוף המערכות, ואני בטוח שגם אפשר להיעזר ברשתות החברתיות לצורך הזה.
מורה א' יכול להתרשם ממערכות של מורים אחרים, להשוות למערכת השעות שלו ולבדוק מתי יוכל להקדיש 5 דקות לכיתה של מורה אחר. המורה האורח ייצור קשר עם המורה המארח, יציג בפניו את נושא השיעור ויבקש את הסכמתו המורה המארח להתארח בכיתה.
ההרצאות / שיחות הקצרות יכולות לדבר על כל נושא העשרה בעולם. השימוש בתוכנה יאפשר לתלמידים לקחת חלק פעיל בדיאלוג, ויאפשר להפגיש אותם עם יותר דעות ונושאים מגוונים שיכולים להעשיר את הלמידה.
המורה המתארח מכין מעין סיכום כתוב של השיעור הקצר, אותו הוא שולח למורה המארח מבעוד מועד, ושמחולק לכל תלמיד בכיתה או נתלה במקום מסוים בכיתה. בסיום השנה יהיו בידי התלמידים עשרות כרטיסים עם חומרי העשרה שונים בתחומים שונים. ניתן יהיה כמובן לקיים יותר ממפגש אחד בין המורה המתארח לכיתה המארחת, ולהכין שאלות מראש.
כמו כן, ניתן להרחיב את הרשת אל בעלי ידע נוספים מהאקדמיה או מתחומים אחרים – וכך לאפשר לגורמים מעולם התקשורת, המדע, הטכנולוגיה, העסקים, החקלאות וכו', לקיים שיחה קצרה בנושא מסוים עם הכיתה מבלי לעשות מאמץ מיוחד. בנוסף לכך ייתכן שניתן יהיה לרתום גורמים כאלו להרצאות אורח ממשיות בבית הספר, באמצעות יצירת קשר עם התלמידים ושילוב המרצים האורחים בעולם ההוראה.
אפשר כמובן להתפתח לכיוונים מורכבים יותר (למידה בין-כיתתית למשל) אך בינתיים נתמקד בהיבט אחד.
רשמתי לעצמי כבר כמה אורחים ש"יגיעו" לשוחח עם הכיתה שלי בשנה הקרובה, ושאני אתארח אצלם. נשמח להרחיב את הרשת הזו.
ראו הוזמנתם!








אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה